Vandaag (1 maart) wereldwijd Self-injury Awareness Day

Dinsdag 1 maart staat internationaal bekend als Self-injury Awareness Day. Mensen die zichzelf beschadigen worstelen vaak in alle eenzaamheid met hun gevoelens en gedachten. Deze zijn voor hen ondraagbaar, en de enige manier om hiermee om te gaan, is zelfbeschadiging. De meeste mensen willen wel stoppen, maar weten niet hoe en vaak is het moeilijk om hulp te vragen hierbij. Als het toch lukt, en de hulpverlener de juiste toon en benadering weet, kunnen er goede resultaten bereikt worden.

In de afgelopen periode hebben relatief veel vrouwen contact opgenomen met de telefonische hulpdienst Sensoor naar aanleiding van het thema zelfbeschadiging. Opvallend is ook dat er 10 keer meer gechat dan gebeld werd over dit onderwerp.

Anoniem gesprek
In de periode van 1 januari tot en met 28 februari werd Sensoor in 0.4 % van de telefoongesprekken (127 keer) gebeld over zelfbeschadiging. Via de chat werd er in de zelfde periode 113 keer gesproken over zelfbeschadiging. Dit is met 4.4 % van alle chatgesprekken maar liefst 10 keer zo vaak als per telefoon. Opvallend is dat vooral vrouwen (94 %) contact opnemen over zelfbeschadiging via de chat. Dit zijn meestal jonge vrouwen tot 30 jaar.

Gevoel
Veel mensen voelen zich verdrietig of somber op het moment dat ze contact opnemen over zelfbeschadiging. Ook voelen veel mensen zich eenzaam, hebben ze stress en zijn ze bang. Ze zijn bijvoorbeeld bang om te praten over hun probleem. Sensoor biedt deze mensen vooral een steun in de rug. Naast de professionele hulpverlening die veel mensen al krijgen, hebben ze vooral behoefte om hun verhaal kwijt te kunnen. Ze willen graag met iemand in gesprek zodat ze minder het gevoel hebben er alleen voor te staan. Na afloop van een gesprek met Sensoor voelen veel mensen zich opgelucht.

Over Sensoor
Sensoor biedt sinds 1958 dag en nacht een luisterend oor via telefoon, e-mail en chat. Praten over verdriet of zorgen, anoniem en vertrouwelijk, lucht op en biedt perspectief. De vrijwilligers van Sensoor zijn hiervoor goed opgeleid en geven échte aandacht, van mens tot mens. Dit doen ze niet alleen tijdens Self-injury Awareness Day, maar alle dagen en nachten van het jaar. Sensoor is aangesloten bij IFOTES, het wereldwijde netwerk van telefonische hulpdiensten.

Bron: Persbericht