Nieuwe naam Sensoor: De Luisterlijn

Op 12 december onthulde Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix, in Beeld en Geluid te Hilversum, de nieuwe naam van 
Sensoor: de Luisterlijn. Deze naam legt uit wat het belangrijkste is in de gesprekken die via de Luisterlijn worden gevoerd, 
namelijk luisteren. 

Nieuwe naam dringend nodig
In de WMO is opgenomen dat er voor elke Nederlander 24/7 een anoniem luisterend oor moet zijn. Daarvoor is een aansprekende, toegankelijke en herkenbare naam nodig: de Luisterlijn. Deze nieuwe naam is begrijpelijk voor elke Nederlander. Zo wordt het nog makkelijker om mensen te bereiken die behoefte hebben aan een luisterend oor. Ondanks het feit dat de Luisterlijn jaarlijks al 450.000 oproepen krijgt, is de verwachting dat de naamsverandering voor een grote stijging in het aantal contacten gaat zorgen. 
Van mensen die kampen met zaken als psychische problemen, eenzaamheid, verdriet of andere zorgen. Zij willen een goed gesprek per telefoon, chat of e-mail met een van de 1500 getrainde vrijwilligers van de Luisterlijn.

Grote behoefte luisterend oor
In 2018 pakten de Luisterlijnvrijwilligers al ruim 30 duizend keer váker de telefoon op dan vorig jaar. Daarnaast groeide het aantal chatgesprekken met bijna 40 %. Bijna de helft van deze chatgesprekken werd gevoerd door jongeren tot 25 jaar. Steeds vaker is eenzaamheid, ook onder jongeren, het onderwerp van gesprek. Maar ook ouderen hebben sterk de behoefte aan een luisterend oor. 
38% van alle gesprekken komen van mensen met psychische problemen, 25% heeft niemand om mee te praten en de overige 37% belt met diverse problemen, zoals financiële, relationele, of andere ingrijpende levensgebeurtenissen. 

De Luisterlijn en de donkere dagen van het jaar
Waar iedereen in deze donkere dagen graag aftelt, telt de Luisterlijn liever door. Zelfs tijdens de donkere feestdagen zitten er dag en nacht vrijwilligers klaar om een luisterend oor te bieden. Zij laten hun eigen kerstdiner en vuurwerkmoment schieten om er voor iemand anders te zijn. 
Directeur-bestuurder Monique van Bijsterveld: “Sommige mensen houden niet van Kerst met familie, anderen voelen zich juist heel alleen. 
Het gemis van een dierbare, kinderen die ver weg wonen; hoe je je ook voelt, de vrijwilligers van de Luisterlijn staan altijd voor je klaar. 
Elke dag van het jaar, dus ook tijdens Kerst en oud en nieuw. Ze zijn dag en nacht bereikbaar voor een anoniem en vertrouwelijk gesprek. 
Omdat het fijn is dat er iemand is die naar je luistert.”

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn, voorheen Sensoor, is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die een anoniem luisterend oor biedt. Vanuit 28 locaties 
door het hele land voeren zo’n 1.500 vrijwilligers dag en nacht ruim 315.000 gesprekken per jaar, via telefoon, chat en mail. Deze vrijwilligers 
worden opgeleid en begeleid door beroepskrachten. de Luisterlijn wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 
Voor meer info ga naar: www.deluisterlijn.nl (http://www.deluisterlijn.nl)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op het gratis magazine dan iets voor jou! Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

telefoon psychiatrie telefoon psychiatrie