Zorgprestatiemodel gaat DBC waarschijnlijk in 2022 vervangen

De Nederlandse Zorgautoriteit adviseert om per 2022 een nieuwe bekostiging in te voeren in de generalistische basis ggz, gespecialiseerde ggz en forensische zorg: het zorgprestatiemodel. De huidige bekostiging in de geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg is niet meer geschikt om deze zorg op een toekomstbestendige manier te bekostigen, zo vinden partijen in de forensische en geestelijke gezondheidszorg en de NZa. De zorgprestaties weerspiegelen de daadwerkelijk geleverde zorg en zijn herkenbaar en controleerbaar voor de patiënt, aldus de NZa.

Samenwerking

Zowel zorgaanbieders als zorgverzekeraars onderschrijven het advies over het zorgprestatiesmodel. Dit biedt een mooie basis om in een gezamenlijk programma vanuit de sector zelf de implementatie en doorontwikkeling te realiseren. De NZa heeft het advies aangeboden aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV).

Invoering per 2022

De NZa adviseert om het zorgprestatiemodel per 2022 in te voeren als bekostigingsmodel voor de ggz en de fz. Daarbij stelt ze 2019 en 2020 voor als voorbereidingsjaren, waarin de bekostiging verder kan worden uitgewerkt en de implementatie voorbereid. 2021 dient als simulatiejaar, waarin elke aanbieder de impact van het zorgprestatiemodel zelf in kaart kan brengen. Deze jaren zijn nodig voor een zorgvuldige invoering per 2022.

Eenvoud en transparantie

Het zorgprestatiemodel wordt volgens de NZa gekenmerkt door eenvoud en transparantie over de geleverde zorg. Met dit nieuwe model komt een einde aan de dbc’s en zzp’s in de gespecialiseerde ggz (g-ggz), de dbbc’s in de forensische zorg (fz) en de prestaties in de generalistische basis-ggz (gb-ggz). Voor de patiënt zijn de nieuwe prestaties herkenbaar en daarmee controleerbaar, schrijft de NZa. De zorgprestaties weerspiegelen de daadwerkelijk geleverde zorg en de tarieven sluiten aan bij de behandelinzet en behandelsetting. Bovendien is er een structurele verlichting van de administratieve lasten: minutenregistratie van directe en indirecte tijd is niet meer nodig.

Inzicht zorguitgaven

Volgens de NZa geeft het zorgprestatiemodel veel sneller inzicht in zorguitgaven, omdat prestaties zijn gekoppeld aan een dag in plaats van aan een zorgtraject van 365 dagen. Bovendien zorgt dit ervoor dat de administratie van zorgverzekeraars en zorgaanbieders beter op elkaar aansluit. Ook zorgt het voor meer eenheid binnen de geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg. Zo vervallen de bekostigingsschotten tussen jaar 1 (dbc’s) en jaar 2 en 3 (zzp’s) van de g-ggz en de gb-ggz.

Typering zorgvraag

Volgens de NZa lost het zorgprestatiemodel veel knelpunten in de huidige bekostiging op. Bovendien zou het ruimte geven voor het toevoegen van elementen die de zorgvraag typeren of patiëntgroepen duiden. De partijen zeggen te blijven werken aan een betere zorgvraagtypering. De uitkomsten van de pilots over het zorgclustermodel zijn hiervoor van grote waarde.

Het advies wordt onderschreven door de Dienst Justitiële Inrichtingen; GGZ Nederland; Landelijke vereniging van vrijgevestigde psychologen & psychotherapeuten; Nederlandse Federatie van UMC’s; Nederlands Instituut van Psychologen; Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen; Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie; Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland; Zorgverzekeraars Nederland; MIND; Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland; MeerGGZ.

Meer over het zorgprestatiemodel: Het Engelse model (https://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-116487/pagina/het_engelse_model_-_1712.html)

Bron: NZa (https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2019/05/20/het-zorgprestatiemodel-als-nieuwe-bekostiging-voor-de-ggz-en-fz)

 

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! Opgeven van je mailadres is voldoende.
Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html)

financien 2 financien 2