Meer regie voor cliënten met nieuwe MijnRIBW-app

Met de zelf ontwikkelde MijnRIBW app van zorgverlener RIBW Overijssel kunnen cliënten zelf hun zorgaanbod inrichten. Met de app geven ze aan welke ondersteuning ze waar en wanneer willen. ”We gaan van agendageleide zorg naar vraaggestuurde zorg.”

RIBW Overijssel biedt ondersteuning aan mensen met een psychische kwetsbaarheid bij het vormgeven van hun dagelijks leven. Zoals wonen, werk of gezondheid. ”We richten ons op hoe een cliënt weer onderdeel kan worden of blijven van de maatschappij”, vertelt Karen Mentink, voormalig projectleider van MijnRIBW.

Zelf ondersteuningsvorm kiezen

Met hun nieuwe project Stap in de Wijk biedt RIBW Overijssel verschillende ondersteuningsvormen aan die zijn gericht op integratie in de samenleving. Zoals 1-op-1 gesprekken, groepsactiviteiten of inloopmomenten. ”Met het cliëntenportaal MijnRIBW krijgen cliënten toegang tot die verschillende ondersteuningsvormen”, zegt Mentink.

Ze kiezen zelf een ondersteuningsvorm en bepalen: wat is mijn vraag, aan wie wil ik het vragen (naasten, begeleiders, ervaringsdeskundigen, medecliënten) en wanneer wil ik dat? ”Begeleiders bekijken dan of de vraag in hun agenda en bij hun expertise past. Hiermee zorg je ervoor dat de cliënt in zijn kracht komt te staan, de regie heeft en zijn eigen netwerk opbouwt, in plaats van dat je als begeleider alles voor de cliënt doet. Dat past ook bij onze visie, namelijk de cliënt laten integreren in de maatschappij.”

Meer flexibiliteit

MijnRIBW biedt meer flexibiliteit. ”Een cliënt had bijvoorbeeld voorheen elke maandag en vrijdag een afspraak. Maar als die cliënt bedenkt dat hij op dinsdag behoefte heeft aan ondersteuning, dan kan hij dat eenvoudig in MijnRIBW aanpassen.”
MijnRIBW is bij een aantal teams geïntroduceerd. De verandering van agendageleide naar vraaggestuurde zorg is wel een uitdaging en vraagt om gedragsverandering. Begeleiders en cliënten raken echter steeds meer aan de app gewend. Ze zien er zeker ook de meerwaarde van en raden het andere zorgaanbieders aan. ”Door cliënten zelf de regie te geven, werd ook beter duidelijk wat de cliënt precies nodig heeft. Sommigen planden namelijk meer zorg in dan voorheen en anderen juist minder”, zegt Mentink.

Omslag

Maar ook buiten de organisatie is een omslag nodig. ”Met de gemeente hebben we gesprekken over de inkoop van zorg. Er is wel financiering voor 1-op-1 ondersteuning, maar voor groepsactiviteiten nog niet. Terwijl er ook cliënten zijn bij wie het beter past om naar een groepsactiviteit te gaan waar ze een netwerk opbouwen, in plaats van een 1-op-1 gesprek. Daarom proberen we gemeenten mee te nemen in wat we doen. We merken dat de gemeenten achter ons staan en zijn positief over de toekomst.”

Mijn RIBW is mede tot stand gekomen dankzij de subsidie van de Stimuleringsregeling E-Health Thuis (SET), uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en ZonMw.

Meer weten?

Bezoek de sites van VitaValley (https://vitavalley.nl/kennisdeling/set-up/) en ZonMw (https://www.zonmw.nl/nl/over-zonmw/e-health-en-ict-in-de-zorg/programmas/programma-detail/stimuleringsregeling-ehealth-thuis/t/ervaringsverhalen/) voor ervaringsverhalen en kennis die is opgedaan met het SET-programma, voor uw eigen projecten rondom e-health.

Bron: ZonMW (https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/met-de-mijnribw-app-geven-we-clienten-zelf-de-regie/)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijffomulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), Opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

ehealth 4 ehealth 4