Partijen werken aan kwaliteitskader langdurige ggz

Het kwaliteitskader voor de langdurige zorg zal waarschijnlijk halverwege 2024 klaar zijn voor implementatie. Dat melden de diverse partijen (waaronder Valente, de Nederlandse ggz, Mind, Zorgverzekeraars Nederland met ondersteuning van het Zorginstituut) die aan het kwaliteitskader werken. Het gaat zich richten op de specialistische ggz (curatieve zorg) en de maatschappelijke ggz (woonzorg) en krijgt drie ‘doelgroepen’. Het kwaliteitskader langdurige ggz biedt 1. uitgangspunten voor wat cliënten en naasten van de zorg mogen verwachten, 2. handvatten voor zorgverleners en -organisaties om kwaliteit te verbeteren en lerend vermogen te versterken, en 3. een kader voor toezichthouders en inkopers van zorg.

Eenduidige beschrijving

Kwaliteit wordt zo meetbaar en merkbaar in de dagelijkse praktijk, zo stelt de Nederlandse ggz op 2 november in een persbericht (https://www.denederlandseggz.nl/nieuws/2023/kwaliteitskader-langdurige-ggz-is-in-de-maak). Het document wordt kort, bondig en helder geformuleerd. “Het kader geeft een eenduidige beschrijving van de kwaliteit van zorg in de langdurige ggz voor cliënten met een Wlz ggz-indicatie. Het geeft handvatten en houvast voor partijen over wat goede zorg is. Het kwaliteitskader is een praktische vertaling voor de werkvloer, is duidelijk, werkbaar en wordt onderschreven door betrokken partijen.” 

Ontwikkelingen in langdurige ggz

De vraag naar zo’n kwaliteitskader was er al lang. Er is nu geen gezamenlijk beeld van wat goede kwaliteit van zorg is. De IGJ en de zorgkantoren gebruiken voor hun toetsingskaders nu voorlopige uitgangspunten of kaders uit andere sectoren van de zorg. Hierin staan uiteraard geen specifieke kenmerken van goede zorg voor wonen en begeleiding van cliënten in de maatschappelijke ggz. Daar komt bij dat de langdurige ggz de afgelopen flink is veranderd. De rol van de voormalige RIBW’s is overgenomen door ambulante teams en wijkteams die zich veel meer richten op preventie. Daarnaast is de medische insteek van de sggz verschoven naar herstelgericht werken en focus op kwaliteit van leven. Ook deze ontwikkelingen krijgen hun plaats in het kwaliteitskader.

 

Lees ook andere artikelen over kwaliteitsontwikkeling (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/kwaliteitsontwikkeling)

----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou!

GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

kader kader

Reacties
Reactie: (Guus Cruts)
11-11-2023, 12:09
Zie ook het opiniestuk van Louis Cauffman en Mathieu Weggeman in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-zoek-oplossingen-voor-de-ggz-niet-bij-bureaucraten-maar-bij-de-vakmensen~b481288e/

Reactie: (Guus Cruts)
3-11-2023, 12:27
Met andere woorden: Kwalitijd.

Reactie: (Guus Cruts)
3-11-2023, 12:07
En zijn er al genoeg medewerkers voor de GGZ gevonden om al die mooie plannen daadwerkelijk in de praktijk te gaan uitvoeren? Stap 1 voor alle vormen van kwaliteit: genoeg medewerkers die genoeg tijd hebben voor de cliënten.