Verhalen lezen versterkt sociaal-cognitieve vaardigheden

Regelmatig verhalen lezen versterkt sociaal-cognitieve vaardigheden zoals empathie. Maar dit effect moet worden getraind. Pas op de langere termijn is er resultaat te zien.

Dat blijkt uit studie van taalwetenschapper Lynn Eekhof. Zij promoveert op 15 januari op dit onderwerp aan de Radboud Universiteit (https://www.ru.nl/onderzoek/onderzoeksnieuws/verdiep-je-empathie-door-meer-en-vaker-te-lezen). “In verhalen gaat het weliswaar om mensen die niet echt zijn of die je niet ziet, maar we gaan ervan uit dat je dezelfde vaardigheden inzet om ook die mensen te begrijpen”, legt de taalwetenschapper uit.  

Wederzijds versterkende relatie
Om de samenhang tussen het lezen van verhalen en sociaal-cognitieve vaardigheden te onderzoeken, liet ze honderden proefpersonen allerlei verhalen lezen. Onder andere door het gebruik van een oogbewegingscamera, bekeek Eekhof hoe de mensen die verhalen lazen en hoe dat samenhing met hun sociaal-cognitieve vaardigheden. Zij ontdekte een wederzijds versterkende relatie tussen sociale cognitie en verhalen. Dit effect treedt pas op bij regelmatig lezen. Het lezen van één verhaal heeft juist een uitputtend effect op sociaal-cognitieve vaardigheden. Eigenlijk werkt het net als krachttraining of het opbouwen van conditie.

 

Lees ook andere artikelen over empathie (https://www.ggztotaal.nl/tp-29166-2/empathie)

----------------------------------------------------------------------------------------

Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou!

GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.

Abonneren kan direct via het inschrijfformulier (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89775/pagina/abonneren.html), opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines (http://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-89779/pagina/e-magazine.html).

lezen lezen