Zoon verwerkt de suïcide van vader met een album over diens laatste dag. Je maakt het proces van dichtbij mee. Leendert Douma recenseert het album A Mass In The Water van WHOLES.
“WHOLES is what a scare sounds like”, schrijft de band op haar Bandcamp-pagina. Op het album A Mass In The Water is dat litteken heel concreet. Zanger Wolf Vanwymeersch uit Gent blikt terug op de laatste dag van zijn vader. Die heeft zich tijdens een psychose van het leven benomen. Hij is verdronken. Dat maakt dat je alleen al bij de titel van de plaat een brok in de keel krijgt. Of de bandnaam. “Het album is een afdaling in verwarring, woede en verdriet, maar ook in de langzame soms koppige zoektocht naar verbinding”, waarschuwt Wolf Vanwymeersch. “De naam WHOLES komt voort uit die spanning. Waar gaten (holes) staan voor wonden, wijst helen (wholes) op genezing.”
En dan moet de muziek nog beginnen. Vanwymeersch en zijn band – allemaal veteranen uit bands als Elefant, Hypochristmutreefuzz, Sophia, Pink Room, Stereoseat, kolektiv of Motek – maken op hun debuutplaat een soort noiserock met industriële uithalen. Ze noemen Gilla Band, David Bowie en Bill Orcutt als inspiratie en omschrijven zich heel treffend als ‘Queens Of The Stone Age (QOTSA) from hell’. Daar moet je van houden. Kil, eng, onheilspellend. Rauwe gitaren. Feit is dat dit soort donkere, dystopisch klinkende nummers helemaal passen bij de heftige thematiek van deze plaat. Om het soms wat te verlichten spelen Wolf Vanwymeersch, Jesse Maes, Jelle Lefebre en Frederik De Backer ook poppy refreintjes, catchy riffs en dansbare beats. Maar bovenal zijn de negen nummers hard en zwaar. To be played at maximum volume.
Al met al is A Mass In The Water een stomp in de maag van bijna 38 minuten lang. Dat komt vooral door de performance van zanger Vanwymeersch. Soms klinkt hij rustig en zacht, maar meestal is hij manisch en schreeuwt en krijst zijn demonen uit. Zijn eigen en die van zijn vader. WHOLES omschrijft het album als de laatste dag in het leven van de vader van Vanwymeersch. Die vader wil dat zijn zoon niet mee hoeft te maken wat hij allemaal meemaakt. “Gotta cut off my kid” klinkt het dan in de opener Holes. Het thema water komt vaak terug in de teksten over de verdronken vader. Vanwymeersch verwerkt trouwens ook flarden van teksten die zijn vader schreef in de nummers op A Mass In The Water. Het meest heftig is de afsluiter van de plaat: het nummer What Is Worse Than Murder eindigt met een door merg en been gaande lange schreeuw.
En dan blijf je achter met een ongemakkelijk gevoel. Maar ook een dankbaar gevoel, dat je het verwerkingsproces op zo’n dichtbije en heftige manier mag meemaken. Keer op keer, want deze plaat verdient heel veel luisterbeurten.
Beluister A Mass In The Water van WHOLES hier (Spotify).
-
Lees ook:
Ironisch over identiteit en mentale problemen (over Andy Blade)
De meest therapeutische band van de britpop-scene(over Suede)
Donker, depressief en bloedmooi (over Ethel Cain)
Lees ook andere artikelen over muziek en mentale gezondheid
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vind je dit interessant? Misschien is een abonnement op de gratis nieuwsbrief dan iets voor jou! GGZ Totaal verschijnt tweemaal per maand en behandelt onderwerpen over alles wat met de ggz te maken heeft, onafhankelijk en niet vooringenomen.
Abonneren kan direct via het inschrijfformulier, opgeven van je mailadres is voldoende. Of kijk eerst naar de artikelen in de vorige magazines.








